Jak skutecznie i szybko umyć samochód za pomocą myjki Karcher?

Dlaczego NIE polecamy myjni bezdotykowych i szczotkowych automatycznych?

Na co dzień spotykam się z pytaniem: "dlaczego moja myjka ciśnieniowa nie myje tak, jak myjnie bezdotykowe?" Odpowiedź jest prosta - różnica wynika z samego systemu mycia jaki producent przewidział w danym systemie myjni. Prawidłowe wykorzystanie domowej myjki ciśnieniowej z pewnością pozwoli na umycie pojazdu nie mniej skutecznie, niż na tak popularnych obecnie myjniach z wrzutnikami monet, choć będzie to mycie zupełnie innym sposobem. W dalszej części opiszę jak dokładnie to zrobić krok po kroku dla optymalnego rezultatu. Ale żeby było łatwiej zrozumieć różnice, to najpierw poznajmy bliżej myjnie bezdotykowe i automatyczne. 

Jak działają myjnie bezdotykowe?

Jeżeli wczytywaliście się w opisy, które znajdują się nad kolejnymi przyciskami na tego typu myjniach, z pewnością zauważyliście, że pierwszy jest podpisany MYCIE MIKRO PROSZKIEM, ewentualnie NAKŁADANIE AKTYWNEJ PIANY, w zależności od producenta myjni.  W praktyce wygląda to tak, że aby bezdotykowo umyć jakąś powierzchnię, trzeba ją potraktować w sposób, którego raczej nie określiłbym jako "delikatny". Mycie samochodu mikro proszkiem, to nic innego jak piaskowanie powierzchni lakieru drobniutkim granulatem natryskiwanym razem z wodą. Oczywiście negatywnych efektów takich zabiegów nie zauważycie za pierwszym, drugim, czy trzecim myciem. Ale w dłuższej perspektywie czasu odbije się to negatywnie na wyglądzie lakieru i plastikowych elementów karoserii. 


Jeśli zaś chodzi o mycie z użyciem aktywnej piany, to trzeba mieć na uwadze, że środek chemiczny, który rozpuszcza brud bez potrzeby użycia szczotki lub gąbki jest środkiem wysoce agresywnym dla mytych powierzchni i długofalowe efekty będą zbliżone do opisanych powyżej.

Kolejne programy mycia to zazwyczaj spłukiwanie i ochrona lakieru. Spłukiwanie to proces delikatny i bezpieczny, ale już ochrona lakieru wymaga kilku słów omówienia. Zastosowanie powłoki ochronnej lakieru jest działaniem jak najbardziej zalecanym dla każdego samochodu. Taki zabieg pozwala skutecznie przedłużyć świeży wygląd lakieru i wpływa pozytywnie na wartość pojazdu na rynku wtórnym. Profesjonalnym nakładaniem takich powłok zajmują się wyspecjalizowane zakłady car detailingu, a ich ceny zaczynają się od około dwóch tysięcy złotych. Taka powłoka wytrzymuje kilka lat eksploatacji, po czym należy ją odnowić. Taką dbałość o lakier zdecydowanie polecam, specjaliści od nakładania powłok z pewnością przybliżą też tajniki pielęgnacji lakieru podczas mycia. 

W takim razie należałoby sobie odpowiedzieć na pytanie, skoro całe mycie samochodu w myjni bezdotykowej kosztuje około 10 złotych, to ile wydajemy na ochronę lakieru? Dwa, może trzy złote? Tak, czy inaczej za taką kwotę nie można skutecznie chronić lakieru samochodu przed pyłem, kurzem, solą, wilgocią itp. i dlatego proszę za bardzo nie ufać programowi ochrony lakieru oferowanemu na myjniach bezdotykowych.

I na koniec rzecz być może najważniejsza. Po umyciu samochodu na myjni bezdotykowej, spróbujcie palcem sprawdzić czy Wasz samochód jest rzeczywiście czysty. Jeżeli do tej pory tego nie próbowaliście będziecie mocno zdziwieni. 

A co z myjniami automatycznymi z wirującymi szczotkami?

Nie jest dla mnie zaskakujący fakt, że od czasu do czasu przed wjazdem to myjni szczotkowej pojawia się tablica z napisem: "NOWE SZCZOTKI". Biorąc pod uwagę, że taki komplet szczotek musi umyć kilka, a pewnie nawet kilkanaście tysięcy samochodów i z każdego z nich jest zbierany piach i pył, który wczepia się we włosie szczotek stopniowo je niszcząc, nowe szczotki z pewnością będą delikatniejsze dla karoserii. Nie pastwiąc się zbytnio nad myjniami automatycznymi - jeśli widzicie na drodze samochód z czystą, choć ledwie czytelną tylną tablicą rejestracyjną, to możecie być pewni, że to stały bywalec myjni automatycznych. Farba na tylnej tablicy nie wyciera się od niczego innego, a dokładnie takie same procesy będą dotyczyć całości lakieru. Warto jednak zaznaczyć, że myjnia automatyczna umyje samochód na pewno z lepszym rezultatem, niż myjnia bezdotykowa. 


Co w odpowiedzi proponuje Karcher?

Firma Karcher proponuje różne systemy mycia pojazdów, w tym systemy myjni samochodowych Yello i wiele innych dla użytkowników prywatnych i biznesu. Jednak dzisiaj szukamy alternatywy dla płatnych myjni, na których myjemy swoje prywatne samochody. Taka najbliższą alternatywą są myjki ciśnieniowe, które wiele osób posiada w domach.
Akcesoria Karcher do mycia samochodów. Od lewej: szczotka WB 50, szczotka WB 60, standardowa szczotka myjąca, szampon samochodowy Karcher.

Największy producent myjek ciśnieniowych jakim jest firma Karcher, od lat jest wierny jednej zasadzie. Nie można efektywnie umyć samochodu bez mechanicznego poruszenia zalegającego brudu. Dotyczy to szczególnie prywatnych samochodów osobowych - samochody służbowe i pojazdy budowlane to temat na inną okazję. 


Jak należy myć samochód myjką ciśnieniową Karcher, aby był rzeczywiście czysty? Niezależnie od tego czy macie w posiadaniu model K 2, czy K 7, czy może Karcher HD, metoda mycia będzie jednakowa. Niezbędne będą dwie rzeczy: szampon samochodowy i specjalna szczotka lub opcjonalnie gąbka zamiast szczotki. Zacznijmy od szamponu. Najlepiej żeby to był szampon samochodowy Karcher. Możecie użyć dowolnego szamponu samochodowego, choć jeśli macie zamiar używać szamponów producentów innych niż Karcher, warto się zaopatrzyć w osobną pianownicę. Środki chemiczne niezależnych producentów nie muszą być gorsze, czy mniej skuteczne od oryginalnych, jednak nanoszenie nieoryginalnego środka chemicznego za pomocą dozownika wbudowanego w maszynę może nieść za sobą niekorzystne dla jej pompy konsekwencje. Ja polecam środki oryginalne dozowane bezpośrednio przez myjkę, a to także dlatego, że w ten sposób możemy łatwo nanieść szampon na cały pojazd za pomocą specjalnej szczotki, np. WB 60.

Z lewej strony piana aktywna Karcher do domowego użytku. Z prawej strony pianownica Karcher FJ 6. Za pomocą pianownicy możemy nanosić na myte powierzchnie środki chemiczne: piany aktywne, szampony, woski bez zagrożenia uszkodzeniem pompy maszyny przez zastosowanie nieodpowiedniego środka.


Krok pierwszy


Zawsze najpierw należy spłukać wstępnie cały samochód. Chodzi o usunięcie ziarenek piasku, drobinek asfaltu itp. To spowoduje, że tym właśnie piaskiem przyklejonym do włosia szczotki nie uszkodzimy lakieru. 

Wstępnie opłukaj samochód.


Krok drugi

Mycie zasadnicze za pomocą szczotki. Wszystkie szczotki do myjek Karcher przeznaczone do mycia pojazdów działają na niskim ciśnieniu, a to powoduje, że myjka podaje na szczotkę wodę mieszaną razem z szamponem samochodowym z dozownika myjki. Zakładamy szczotkę (WB 50, WB 60) w miejsce lancy i zaczynamy mycie od dachu, stopniowo schodząc do dołu karoserii i nadkoli. Kiedy myjemy dach, woda z szamponem spływa w dół, namaczając wstępnie miejsca zazwyczaj najbardziej zabrudzone, czyli okolice kół. Ważne aby szczotką dotknąć każdego miejsca karoserii, w przeciwnym razie po wyschnięciu pozostaną szare zacieki. 

Umyj cały samochód szczotką, jednocześnie nanosząc środek myjący (auto szampon).

Krok trzeci

Po namoczeniu całego auta za pomocą szczotki, pozostaje dokładnie spłukać wszystko za pomocą lancy z płaskim strumieniem na wysokim ciśnieniu. Opcjonalnie można też zebrać resztkę wody za pomocą chłonnej ściereczki. Gwarantuję, że taki sposób mycia zapewni doskonałe efekty.

Spłukaj lancą Vario Power i jeśli chcesz uniknąć białych zacieków z wody wytrzyj całość do sucha.


Wątpliwości

Czy włosie szczotek Karcher nie jest zbyt twarde? Nie, nie jest i nie porysuje lakieru. Jego twardość jest dobrana optymalnie, a poza tym włosie kiedy jest mokre zachowuje się nieco inaczej, niż kiedy jest suche.

A dlaczego szczotka Karcher nie porysuje, a szczotka w myjni automatycznej porysuje karoserię? Chodzi o siłę i prędkość z jaką szczotka dotyka lakieru. Myjąc samochód za pomocą szczotki Karcher każdego miejsca dotykacie tylko raz i sami decydujecie z jaką siłą to zrobicie. Poza tym przed przystąpieniem do mycia możecie sami sprawdzić, czy w szczotce nie znajdują się ziarenka piasku po ostatnim myciu. 

Ale przecież w myjni bezdotykowej wychodzi taniej. Nie da się zaprzeczyć, ale raczej nikomu nie polecam zakupu myjki ciśnieniowej wyłącznie do mycia pojazdów. Zakładam, że wielu z Was ma już w domu myjkę i nie myliście nią samochodu, ponieważ nie wiedzieliście jak to zrobić, żeby efekt był zadowalający, tzn. żeby samochód był rzeczywiście czysty, a nie tylko wyglądał na czysty. 

Jeżeli zamiast szczotki używacie gąbki, uważajcie ziarenka piasku, które o wiele łatwiej wczepiają się w gąbkę, niż w szczotkę.

Podsumowanie

Zdaję sobie sprawę, że myjnie automatyczne i bezdotykowe są wygodne i na stałe wpisały się w krajobraz, albowiem żeby umyć samochód nie trzeba rozkładać całej aparatury, później składać i chować, jednorazowe mycie jest stosunkowo tanie i zarazem szybkie. Sam czasem korzystam z takich myjni, szczególnie zimą kiedy temperatura nie zachęca do polewania się wodą na podjeździe.

Ale jak to zwykle bywa, nie ma rozwiązań idealnych. Ten wpis ma na celu przekazanie wskazówek, jak myć samochód prywatną myjką ciśnieniową, żeby zrobić to skutecznie i z dobrym efektem, jak i uświadomienie, że tak obecnie popularne myjnie na monety mają również swoje wady. Ostatecznie wybór i tak należy do Was. 

Myjki ciśnieniowe na każdą kieszeń znajdziecie TUTAJ, a akcesoria do mycia pomocne podczas mycia samochodów  TUTAJ.



Fot. www.kaercher.com.pl, pierwotne pochodzenie i autor zdjęć nieznane


Komentarze

Najchętniej czytane:

Czy warto kupić parownicę Karcher SC 2?

Taka sama, a jednak inna. Czyli co wyróżnia parownicę Karcher SC 3.